2011. május 2.

Tibeti mandala inspiráció

.

.

.

 .
52*52 cm kartonra feszített selyemkép, arany kontúrral.

.

 A mandala  kör, közép és kör, vagy körben forog jelentéssel bír, de értelemszerűen szent centrumként felfogható. A középponttal bíró kör maga a kozmosz, benne a mozdulatlan kerékaggyal, a nirvánával, és körülötte a létkörforgással, a világgal.

 A mandala megmutatja a külső és belső világ egységét, azonos lényegi struktúráját.
A mandala nemcsak a szellemi tájékozódást szolgálja, hanem az elmélyülés, beavatás eszköze, szent köre.

A buddhista mandala elsősorban a buddha-lényegiség képszerű megjelenítéseként értelmezhető, mely a gyakorlót mindig a saját belső központja felé vezeti.  A mandala minden kis részlete nagyon mély szimbolikával bír.

A mandala téri struktúrája egy középpont köré szerkesztett geometrikus rendszer. A mandalát kívülről befelé három vagy négy védőkör, varázskör veszi körül, melyek megfelelnek a tibeti buddhizmus misztériumainak.
Az első a „Tűzhegy lángköre” mely a szivárvány öt színében ragyogó lánggyűrű. Ez a Tűzhegyet és a szellem misztériumát jelképezi. Az első körön való áthaladás elégeti a meditáló nemtudását. A tűz a tantrikus hagyományban a legmagasabb bölcsesség jelképe, mely elpusztít minden hamisat, megtisztít és átszellemít, azaz világosságra ébreszt.

A második a „Gyémántjogar kör”, a világhegyet határolja, az áttörhetetlenség falát és a szó misztériumát jelenti. A vadzsra az átmantól  mentes tudatot fejezi ki, mely elpusztíthatatlan teremtő principium, s a buddhizmus egyetlen centrális pontja.

A harmadik a „Lótuszszirom kör”az ősóceánon úszik. Ez a kör a spirituális újjászületést jelképezi, hiszen a lótusz a megtisztulás és a kibontakozó szellemvilág jelképe. Ez a védőkör a test misztériuma, de ez a test az egész univerzumot jelenti, melynek a fizikai testünk is képmása.

A védőkörökön túl található a palota előtere, majd a mandala-palota. Az égi palota egy négyszínű visvavadzsrán nyugszik. A vadzsra csúcsain gyakorta ott találjuk a védelem szimbólumait, a szent ernyőket .
 
A palotának a négy égtájnak megfelelően négy kapuja van, szemből nézve a keleti mindig alul, a déli balra, a nyugati fent, az északi pedig jobbra található. A kapuk fölött egy-egy diadalív van, a tetejükön a két gazella s a tankerék látható. Ezek a Buddha első prédikációjára emlékeztetnek. A gazella-pár ezen túl az ellentétek egységét is jelképezi, míg a tankerék a buddhista tanítást szimbolizálja. A palota tetején győzelmi zászlók  és kincses vázák  találhatók.A palota belsejében egy lótuszvirág, melyben a  főistenség mantrája található.

Minden tantrikus főistennek van mandalája, azonban egy-egy istenségnek többféle mandalája is lehet. Az istenség megjelenítése lehet figurális vagy a mantra szótagja általi.

.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...